ТРЕНИНГОВА ПРОГРАМА ЗА РАЗВИТИЕ НА ПРОФЕСИОНАЛНАТА КОМПЕТЕНТНОСТ НА УЧИТЕЛИТЕ ПО ГЕОГРАФИЯ В СОФИЯ

Гл. ас. д-р Даниела Ангелова-Ганчева

СУ „Св. Кл. Охридски“ – ДИУУ

От 2002/2003 учебна година ДИУУ в СУ „Св. Кл. Охридски“ с участието на доц. д-р Р. Гайтанджиева и в партньорство с РИО на МОН, гр. София започнаха провеждането на тригодишна ТРЕНИНГОВА ПРОГРАМА за развитие на професионалните компетенции на учителя по география в гимназиален етап (задължителна подготовка) за успешно внедряване на новата учебна документация. Това се налага по две причини:
  1. В новата учебна документация на МОН има много нови идеи и решения.
  2. Квалификация по нейното внедряване не е провеждана.
ЦЕЛИТЕ на тренинговата програма са:
  1. Да се осигури информация за някои нови идеи във философията на географското образование (Гайтанджиева, Р., с.113). Те се основават на следните опори. Необходимо е утвърждаване на продуктивна, формираща функция, с извеждане на преден план личността на ученика. Хуманизирането може да се осъществи както в съдържателен план, с акцент върху идеите за устойчиво развитие, върху демократичната идея и гражданското общество, така и в в личностен план – с разширяване на възможностите на ученика за избор в учебния процес, за успешно обучение през целия живот, за личностна изява и прогрес. Развитието на географското образование да съчетава запазили своята ценност традиции с иновации и произтичащата от това нова стратегия на географското образование, която в голяма степен е проектирана в новата учебна документация.
  2. Да се развият професионалните компетенции на учителя по география за успешно модернизиране на географското образование чрез внедряване на новата документация.
През първата и втората година са представени и обсъдени чрез дискусия иновационни постановки от Стратегията на географското образование (Гайтанджиева, Р., 2000) за целите на обучението по география (с.114-128) и за учебника като информационно-методологичен ресурс (Гайтанджиева, Р., 2001); за образователния процес – хуманизиране, социализиране, технологизиране; за урока и за типовете уроци и за контрола – параметри, учебно занятие за контрол.

При тренинга бяха въведени и приложени ,от една страна, методики за анализиране на ДОИ за учебно съдържание, за анализиране на учебни програми и на учебници и, от друга страна – технологията за структуриране и ситуиране на урока. Това беше необходимо, защото преди да използва новите документи, учителят трябва много добре да ги разбира – да разпознава поведенските термини от стандартите по таксономията на Блум (Bloom. B. S. 1956) или да познава особеностите на компонентите на учебника (текстови и извънтекстови) във връзка с функциите, които изпълняват (инфоримираща, моделираща и т.н). По този начин се осигуряват условия за аргументиран (а не интуитивен) подход на учителя при вземане на решения за образователната технология на урока.

По време на тренинга беше осигурен и се използваше необходимият ресурс – пакет от материали с методическа информация по проблематиката. Така беше поставено началото на системна информираност относно нормативните документи и на развитието на професионалните компетенции за осъществяване на изискванията им в образователния процес.

Тренинговата програма включваше прилагане на обсъжданите идеи и постановки в реален образавателен процес. За тази цел се обсъдиха и проведоха три урока, както следва: урок за нови знания – 9. клас в 137 СОУ от Виктория Каранлъкова; урок за дейност „Изработване и анализиране на полово-възрастова пирамида“ – 10. клас в138 СОУ от Ася Богоева; урок за нови знания. „Природни ресурси“ – 9. кл. в Професионална гимназия по облекло от Елена Луканова.

Интересът към програмата беше голям, което се потвърждава от факта, че през 2002/2004 г. участваха общо 106 учители. Резултатите биха били по-добри, ако участието беше постоянно. Оказа се, че в една фаза на програмата (два дни по 4 часа) участваха 62 учители (59 %), в две фази (четири дни по 4 часа) – 27 учители (26 %) и в три фази (шест дни по 4 часа) – 17 учители (16 %). Това може да се обясни със сложната координация на многобройната група от учители в столичния град и с факта, че системна квалификация с учители по география от град София не е провеждана от дълго време.

В края на втората година беше проведена анкета с цел да се установят потребностите и предпочитанията на участниците за начина, по който да продължи тренингът през третата година. Анализът на резултатите от анкетирането показва, че най-голям е интересът към анализа на учебните програми (47 %), към разработването на различни типове уроци (37 %) и особено на уроци за дейност (21 %) и на учебни занятия за контрол (32 %); към разработване на ситуации с използване на интерактивни техники (37 %) и с използване на Интернет (32 %); а в организационен план – към краткотрайни форми. Това даде основание за някои решения в програмата за тренинга през трета година.

През третата – 2004/2005 учебна година тренингът се организира само от ДИУУ. Целта е да продължи развитието на професионалните компетенции на учителя по география с акценти върху формулиране на проблемите, които възникват в учебната практика, и търсене на пътища за тяхното решаване чрез провеждане на конкретни уроци.

ПРОГРАМАТА обхваща три групи дейности:
1. Предварителна организация на дейността. Тренингът се провежда в три фази в четири проблемни групи с центрове и координатори, както следва:

Центровете са училища, в които се провежда обучението – дискуси, тренинг, педагогически практики.
Координаторите са учители с висока ПКС. Те са координатори и консултанти – при тях може да се наблюдават уроци.

2. Провеждане на три сбирки във всеки център, на всяка от които се изпълняват две задачи:
По този начин работата в групите става много конкретна и, от друга страна е вариативна – става по желание на групата.

3. Провеждане и обсъждане на разработения урок като открит урок от учителя–координатор в училището–център.
Идеята е учителите, които имат по-малък опит, да наблюдават осъществяването на приетите идеи. и да имат възможност за провеждане на наблюдавания урок от всеки член на групата, както и за прилагане на идеите в друг урок.

4. Създаване на локална общност от професионалисти – учители по география – на основата на съвместната дейност.

5. Публикуване на идеите и резултатите от успешната практика в определен формат в списанието „Обучението по география“ като етап в създаването на информационна банка от аргументирани варианти за успешно внедряване на новата учебна документация.

През декември 2004 г. и януари 2005 г. започна осъществяването на програмата. На първата среща след обсъждане на проблемите сe oчертаха следните ПРОБЛЕМИ:

Oбсъдени са уроци, обявени са темите им и датите на провеждане от координаторите на групите:

Първите сбирки показаха, че учителите бързо се ориентират в програмата – резултат от тренинга през първите две години. Дават продуктивни идеи за уроците. Силно впечатление направи фактът, че изразяват позитивно отношение към възможността да дискутират и да работят съвместно. Фрматът, в който се представят уроците, e:

Интерес представляват следните моменти от провеждането на урока:
Идеи от проведените уроци ще бъдат картотекирани в базата данни на специалност „География“ в ДИУУ и ще се използват в квалификационните програми.
Някои от тези уроци ще бъдат публикувани в списанието „Обучението по география“ в поредицата „Постижения и проблеми при внедряване на новата учебна документация в гимназиален етап“.

ЛИТЕРАТУРА

  1. Гайтанджиева, Р. Стратегия на географското образование в средното общообразователно училище при новите реалности. ИК Анубис, С., 2000.
  2. Гайтанджиева, Р. и колектив. География и икономика.10.клас. Учебник. Задължителна подготовка.„Иван Богоров“, С., 2001.
  3. Гайтанджиева, Р. и колектив. География и икономика. 10. клас. Книга за учителя. „Иван Богоров“, С., 2001
  4. Гайтанджиева, Р. и колектив. География и икономика. 9.клас. Учебник. Задължителна подготовка.„Иван Богоров“, С., 2002
  5. Гайтанджиева, Р. и колектив. География и икономика. 9.клас. Книга за учителя.„Иван Богоров“., С., 2002
  6. Гайтанджиева, Р. и колектив. Учебна тетрадка по география и икономика на света. „Д-р Иван Богоров“, 2004
  7. Гайтанджиева, Р. и колектив. Учебна тетрадка по география и икономика на България. „Д-р Иван Богоров“, 2004
  8. Учебна програма по география и икономика за IХ клас. Задължителна подготовка (първо равнище). – Аз Буки, 38, 2000.
  9. Учебна програма по география и икономика за Х клас. Задължителна подготовка (първо равнище). – Аз Буки, 38, 2000.
  10. Bloom.B. S. 1956. Taxonomy of educational objectives: Handbook 1. London. Longman.
  11. Bloom.B. S.; Hastings, T. J; Madaus, G. F. 1971. The Handbook on Formative and Summative Evaluation of Student Learning. New York, Mc Graw – Hill