НОВИ МЕТОДИ НА ОБУЧЕНИЕ В ОБЛАСТТА НА ТУРИЗМА

(ПРОЕКТ EUROPRESENT 112 214 по програма ТА НА ЕС Leonardo da Vinci)
Иванка Ботева

Географски институт на БАН
София 1113, ул. „Акад. Г. Бончев“, бл. 3

ХХІ век дойде с големи промени, засягащи общества и икономики в световен мащаб. Невижданият досега темп на развитие на информационните и комуникационните технологии (ИКТ), както и на транспортните средства, повишиха неимоверно жизнения стандарт, особено по отношение на използване на свободното време – туризмът и развлеченията стават все по-важни за хората от различни раси, цветове и пол. Туристическата индустрия се превърна в сектор от все по-голямо значение за националните икономики и за значителна част от публичната политика в много страни, особено от Европейския съюз, където дълготрайните традиции се съчетават със свободното движение на хора и с единната европейска валута.

Новите перспективи за модерната туристическа индустрия се разкриват в нарастващото търсене на качествени туристически услуги на световния пазар, както и в голямото разнообразие на алтернативни туристически продукти.

С оглед успешното въвеждане на нови методи за измерване на туристически продукти и услуги е необходимо да се използват и преоценят съществуващите маркетингови политики. Новите стратегии трябва да въведат иновационен подход в представянето на туристически продукти и услуги. Туристическите фирми и техните служители трябва да посрещнат по-високите изисквания, защото критериите за специализирани познания, професионална квалификация, управленски умения и междуличностна комуникация непрекъснато се повишават. Хората, заети в туристическата индустрия, трябва не само да притежават експертни познания в определена област, но също и да са способни да прилагат последните постижения в науката и технологиите, които могат да доведат до бум в развитието на услуги с по-високо качество.

Обучението и специализацията на студенти и професионалисти в областта на туризма трябва да фокусират върху подобряване на уменията при управление на туристически обекти и ползване на нови технологии при представяне на туристическите продукти.

Какво представлява проект EuroPresent
Проектът EuroPresent 112 214 „Транснационално развитие и реализиране на презентационни методи при обучение в областта на туризма“, който завърши в края на 2003 г. и е подкрепян от програмата „Леонардо да Винчи“ на Европейския съюз, представя обучаващи програми в областта на туризма на страните, участващи в проекта. Партньорите са организации и фирми от Германия – координираща страна, Великобритания, Франция, Италия, Швейцария и България. Постиженията на съвременните технологии като цифрови комуникации, компютри, Интернет, цифрови камери, скенери, дискове, и др. предлагат изключителни възможности при демонстриране на тези презентационни методи.

Едни от основните като начини за осъществяване на контакт между компаниите и клиентите в туристическата индустрия са изложенията и панаирите, които придобиват все по-голямо значение през последното десетилетие не само на регионално, но и на световно ниво. Една успешна презентация до голяма степен определя бъдещите продажби на услуги, предлагани от хотели, авиолинии и други транспортни средства, тур-оператори и туристически агенции. В ерата на Интернет международните туристически изложения предлагат добра възможност за установяване на контакти между Интернет доставчиците и техните клиенти като хотели, компании рент-а-кар, авиолинии, застрахователи и т.н.

Всеки служител като част от мениджмънта на средно ниво трябва да притежава уменията да подготви и представи професионална публична презентация. Успешната презентация на икономически данни, маркетингови концепции и нововъведения по отношение на продуктите и услугите, е част от уменията, които квалифицират определен служител като управленец. В този смисъл курсът за обучение EuroPresent е подходящ не само за изложителите и техния персонал, но и за широк кръг от хора, заемащи различни длъжности.

Модулите за обучение са подготвени за приложение в различни образователни институции и могат да бъдат използвани на различно ниво. Близките връзки с малки и средни предприятия по време на разработката на проекта и тестването на материалите поставя силен акцент именно върху техните интереси; следователно повечето модули са особено подходящи за обучение на персонала от този пазарен сегмент. По-голямата част от тях са разработени за самоподготовка. Широка гама от знания може да бъде постигната чрез общи дискусии и оценки на идеите в екип. Квалифицираните професионалисти, които могат да подпомагат екипа, само ще ускорят процеса на обучение и ще повишат квалификационното ниво.

Първият акцент, който поставя проект EuroPresent, основно е върху икономическите умения и уменията в сферата на човешките ресурси и е представен в модулите, които окончателно са разработени в печатан вид на английски и на съответния език на страната-участничка, включително и на български. Фокусът на тези модули е в сферата на маркетинга.

ПРОЕКТ EUROPRESENT НА ВТОРО МЯСТО АКЦЕНТИРА ВЪРХУ ЗНАЧИТЕЛНОТО
подобряване на уменията на кадрите в сферата на информационните технологии чрез т. нар. IT-обучение. С упражненията към изготвените модули (файлове, изображения и видеоматериали за упражнения) участниците в обучението натрупват повече знания за работата с необходимия им софтуер. Работата с нов хардуер добавя допълнителни аспекти към процеса на обучение. Ако участниците все пак имат някакъв личен или професионален опит в тази сфера, множеството съвети и упражнения ще им помогнат да задълбочат своите познания. В този случай процесът на обучение ще бъде ускорен и ще се спечели време за интензивна работа с останалите модули.

Обучението чрез ЕuroРresent модулите може да се извърши на три различни квалификационни нива: • Курсът на основно ниво (40 часа) цели да покрие само основните правила за успешна подготовка и осъществяване на публична презентация. Той служи като въведение в темите; тук няма място за интензивни обучения, които обучаваният трябва да направи сам, за да разшири своите познания. • В курса на средно ниво (80 часа) са представени всички необходими детайли за придобиване на по-задълбочен поглед върху бизнес администрацията, като по този начин обучаваните студенти разширяват основните си познания по информационните технологии.

• Обемът на курса за напреднали (120 часа) гарантира, че всички модули, особено IT-модулите, могат да бъдат изучавани достатъчно време. Обхванати са и ориентираните към бизнес администрация печатни модули, и модулите за самоподготовка от IT-серията. Част от това обучение може да бъде отделена за работа в екип, ръководен от професионалисти, или да бъде използвана за самоподготовка с помощта на печатни медии, CD-ROM и Интернет. Самоподготовката ще увеличи времето за обучение, въпреки че може да спомогне за разширяване на кръга от умения, придобити чрез по-интензивен подход.

Необходими предварителни познания
Използването на модулите за подобряване на IT-уменията изискват основни познания за работата с компютър и по-специално модулите като PowerPoint документи могат да бъдат използвани с помощта на мултимедиен компютър и Office пакета на Microsoft. Потребителят трябва да има основни познания в работата с програмите Word, Excel и PowerPoint от Microsoft Office. Модулите за обучение „Как да работим с Excel“ и „Как да работим с PowerPoint“ предлагат основите за работа с тези програми. По-задълбочени познания за работа със софтуера ще бъдат изключително полезни, тъй като този курс не предлага цялостно обучение за работа с Microsoft Office. За тази цел има редица други програми за обучение и самоподготовка.

Модулите и техните цели
І. Печатни модули за обучение по EuroPresent
– Подготовка на изложение. Фокусът на този модул е върху изясняване на икономическите предпоставки за подготовка и участие на търговско изложение. Акцентира се върху теорията за участие на изложение и подготвянето на бъдещите решения. Целта е обучаваните да получат умения за професионални публични презентации на изложения и панаири и да планират основните аспекти на избора и влиянието на търговското изложение като основен инструмент за комуникация.

– Създаване и отпечатване на брошура. Използването на брошура или диплянка не е изгубило своето значение. Освен че човек има по-непосредствен „допир“ с даден обект, едно книжно тяло в подходящи размери може практически да бъде използвано винаги и навсякъде. Важно условие за успешното предлагане на нов туристически продукт или услуга на потенциалните клиенти е изготвянето на красива и информативна брошура. Разбира се, рекламните агенции са спе-циализирани в подготовката на подобни материали, но за малките и средните компании разходите често са твърде високи, така че изработката и отпечатването трябва да се поемат от собствения им персонал. Този модул дава възможност да се разбере как да се подготви и отпечатата икономически ефективно една красива брошура. Целта е обучаваните да добият умения за планиране и организиране на изра-ботването на брошура като средство за информация, да проектират красива корица и подготвят икономически ефективно отпечатване на брошурата. Модулът е изготвен изцяло от българските участници в проекта.

– Публична реч. При предлагането на какъвто и да е туристичеки продукт или услуга, не по-малко важно от рекламните материали е и умението да бъдат представени чрез интересна публична реч. Този модул дава основните насоки за подготовка на ефективна реч чрез акцентиране върху най-важните послания, показване разбиране към публиката и избиране на правилните комуникационни средства. Приложена е бланка, предлагаща на клиента възможността за обратна връзка по отношение на презентираните материали, както и „Ръководство за подготовка на публична реч“. Целта на модула е да се добият умения за подготовка на професионално структурирана публична реч, насочена към съответната целева група. Модулът е изготвен съвместно от български и английски участници в проекта.

– Дизайн и работа на щанда. Предишните два модула са изключително важни за подготовката и работата на щанда, на който определена туристическа компания предлага своите продукти и услуги. При обучението по този модул, който дава основни знания за важността на търговските изложения като част от общата маркетингова концепция на компанията, се акцентира върху организирането, позиционирането и инсталирането на щанда, както и върху дизайна му от гледна точка на личния контакт с клиента.

– След изложението. „След изложението е винаги преди изложението“. Всяко участие на изложение трябва да бъде внимателно оценено, тъй като много от изложителите още на място планират следващото. Те контролират и оценяват успеха от участието и подобряват ефективността на своите презентации за следващите събития. Два подробни урока въвеждат в теорията и практиката на оценяването на изложенията във връзка с ефективна последваща кампания, което умение всъщност е целта на този модул.

– Прес-обиколки. Успехът на туристическите компании по отношение на продажбите често зависи от презентациите в националните и чуждестранните медии. В този смисъл информационните обиколки за журналисти и туристи са добро средство за предаване на послания и създаване на позитивен имидж. Целта е учащите да добият умения за планиране и осъществяване информационни обиколки за журналисти и клиенти, за представяне на определена дестинация, хотел или друг туристически продукт, имайки предвид интересите на целевата аудитория (таргет-група).

ІІ. IT-модули за обучение по EuroPresent
Модулите се представят като PowerPoint презентации на CD-ROM. Единствено „Публикуване в уеб с MS Word“ е печатен модул. Целта на тази серия IT-модули е обучаваните да успеят да композират презентация на даден туристически продукт предвид аудиторията и прилагайки знанията си за информационните технологии; да използват информационните технологии като средство за подпомагане на личния контакт с клиента; да подготвят интересно мултимедийно шоу, като използват следните инструменти:

– Как да работим с PowerPoint (основи). Този модул представя кратко въведение в основите на работата с PowerPoint, ако обучаваните нямат никакъв опит с Office пакета.
– Как да работим с Excel (основи). Дават се някои основни насоки за работа с Excel. Добавянето на таблици и графики се е доказало като полезно за много презентации.
– Публикуване в уеб с MS FrontPage. Освен класическите програми за презентации нараства популярността и на Интернет страниците (онлайн или офлайн). Обучаваните ще усвоят по-бързо как се изработва сайт с помощта на MS FrontPage. Необходимо е да се изработят отделни страници, да се свържат чрез съответните линкове и да се конструира уеб-презентация в Интернет или локално за компютър, която ще може да се използва на определено изложение.
– Публикуване в уеб с MS Word. Ако обучаваните нямат опит в създаването на уеб-страници, този модул въвежда в основите на тази тема. С помощта на редица съвети и упражнения те ще успеят да създадат своята първа уеб-страница за няколко часа, като използват добре познатата програма Microsoft Word.
– Как да работим с Photoshop Elements. Този обширен модул за обучение предоставя основите на обработката на изображения на компютър. Добре познатият и не толкова скъп PhotoShop Elements се използва за създаване и обяснение на обработката на цифрови изображения. С помощта на цифрова камера могат да се прехвърлят и изображения на компютъра.
– Как да работим с DV-камера. Презентациите стават все по-живи чрез вмъкването на движещи се изображения и така привличат вниманието на публиката много по-лесно. Създаването на професионални рекламни видеоматериали значително надвишава бюджета на малките и средните предприятия. Този модул обучава персонала как да създаде кратък видеоматериал със задоволително качество и при времева ефективност.
– Как да монтажираме цифрово видео. Преди да се представи видеоматериалът пред публика, филмът трябва да бъде монтажиран, трябва да бъдат добавени и звук, музика и коментари. Модулът запознава с основите на професионалното видеомонтажиране и помага в създаването на интересна и привличаща вниманието презентация. Предложените DVD дискове предоставят допълнителни материали за упражнения.

За да се постигнат всички желани цели, е необходимо да се работи с всички модули за обучение, тъй като отчасти съдържанието на всеки един зависи от съдържанието на останалите. Трябва да се постави акцент върху тези модули, които предлагат най-големи възможности за разширяване кръга от уменията, които вече обучаваните притежават.

Кои са представителите на проект EuroPresent.