ПРОЕКТНО-БАЗИРАНО ОБУЧЕНИЕ НА ТЕМА „РАЗВИТИЕ НА ТУРИЗМА В ЛОВЕШКА ОБЛАСТ“, В ГРУПА ЗИП, 11. КЛАС

Наталия Петкова
ГЧЕ „Екзарх Йосиф I“, гр. Ловеч,
e-mail: petnatali@abv.bg

Тази статията е свързана с публикацията в сп. „Обучението по география“, (бр. 6/2004 г.) „Приложение на информационните технологии в обучението по география и икономика в 11. клас чрез изработване на учебен проект „Туристически ресурси на Ловешка област“. В нея е изложена идеята за изработване и използване от учениците на учебен проект чрез ИКТ и екипна работа. Големият интерес на учениците към този вид учебна дейност ми даде основание да продължа изследването за родния край през следващата 2004/2005 учебна година, като разширя тематиката и използвам някои иновационни идеи за обучението. Така се насочих към организиране на проектно-базирано обучение на тема „Развитие на туризма в Ловешка област“ в група ЗИП, 11. клас. Представени са концепцията и моделът на проектно-базираното обучение.

* * *

Целта на изследването е да се разработи и експериментира модел за проектно-базирано обучение на тема „Развитие на туризма в Ловешка област“, в група ЗИП, 11 клас.
Теза на изследването: Проблемът за изучаване на родния край присъства в обучението по география и икономика главно чрез използване на традиционните методи и дидактически средства: наблюдение и екскурзия, краеведска работа, работа с географската карта и морфохидрографски скици, видеофилми и др.

Обект на изследването са 23 ученици от 11 клас от профили немски, английски и френски език на ГЧЕ “Екзарх Йосиф I “ в гр. Ловеч. Те изучават учебното съдържание по програмата за география и икономика на България - X клас, второ равнище, в група ЗИП. В продължение на две учебни години (IX и X клас) са изучавали информатика и информационни технологии и имат необходимите знания и умения за работа с ИКТ.

Предмет на изследването е вариант на проектно-базирано обучение по география и икономика при изучаване на туризма в Ловешка област, в група ЗИП. Това обучение предполага изработването и използването на проект за развитието на този отрасъл с ИКТ.
В предмета на изследване има два иновационни момента: Под проектно-базирано обучение разбирам обучение, което дава възможност за съчетаване на редица закономерности на естественото и ръководеното учене и развитие с използване на най-значимите постижения на съвременната наука и техника – ИКТ. При това, вниманието се пренасочва от преподавателя към обучаемия и качествено се променят техните роли, както и резултатите от учебната дейност. Чрез съчетаването на възможностите на технологиите и на проектния подход се създава образователна среда, толерираща и стимулираща самостоятелното, творческото търсене и учене чрез максималното Ј доближаване до характеристиките на автентичното проучване и труд. Преподавателят е само съветник и партньор, сътрудник на учениците, но също и активен участник и откривател на нов опит и познание като тях.

В основата на това обучение стои проектът, който е сложен продукт, предполагащ комплекс от дейности, между които особено място заема използването на ИКТ и екипната работа. Реализацията му преминава през няколко етапа:
Процесът на изработване на проект води до формиране на нови способности у ученика, които съвременното общество поставя като изискване пред младия човек: за решаване на лични и обществени проблеми; за работа в екип; за синтез на информация от различни източници; за ползване на високотехнологична апаратура, за комуникационни умения; за лична и социална отговорност и самоконтрол и др.

* * *

Проектът „Туристически ресурски на Ловешка област“ има 3 съществени особености: В този смисъл потребител на проекта са учениците и някои длъжностни лица, които имат отношение към проблема.
В съвременните изисквания към подготовката на младия човек и при наличието на голям обем информация на преден план се извежда необходимостта от нови образователни технологии. Изучаването на родния край може да включва изработването на продукт (презентация) по нов път, с ИКТ.

Важно място в изследването заема конструирането на модел за проектно-базирано обучение (прилож. 1).


Анализът на модела показва, че той включва три етапа със съответните процедури:
  1. подготовка на изследването;
  2. провеждане на изследването;
  3. презентация, обсъждане, контрол и оценка на резултатите от изследването.
Подготовка на изследването
Това е първият етап от конструирането на модела и обхваща два аспекта – подготовка на учителя и организиране на изследването.
1. Подготовката на учителя за изследването предполага изпълнението на пет операции:
1.1. Вземане на решение за организиране и провеждане на изследване
Като дългогодишен преподавател по география и икономика познавам добре учебната документация, която предвижда за учениците от гимназиалния курс на обучение работа по проекти. Познавам също желанията и нагласите на учениците за самостоятелна творческа дейност по определени проблеми. Считам, че учениците с повишен интерес към географията, избрали ЗИП, е възможно да бъдат организирани в екипна изследователска работа за по-задълбочено изучаване на развитието на туризма в родния край. Усвоените от учениците знания и умения по информатика и информационни технологии в IX и X клас могат да се използват в обучението им по общообразователните предмети, включително по география и икономика, за изработването на проект (презентация) в XI клас. Това представлява нов момент в образователния процес. Така стигнах до решението за конструиране на модела на обучаващия експеримент.

1.2. Обмисляне на темата на изследването.
Изборът на подходяща тема е важен момент от конструирането на модела. Тя трябва да бъде актуална и да отговаря на потребностите от преодоляване на формализма в образованието, от въвеждането на нови и по-ефективни методи на преподаване.

В учебната документация по география и икономика за първо и второ равнище липсват указания и препоръки за изучаване на определено учебно съдържание чрез ИКТ. А съвременните ученици проявяват повишен интерес към използването на ИКТ в училище. При проучване ресурсите на Интернет можах да се убедя, че в мрежата съществува огромна по обем информация за туристическите ресурси в нашата страна. Това ме мотивира да избера темата за туризма. Тя предполага работа в екипи за откриване, подбор и представяне на информация и осигурява свобода на избор при включването в определен екип.

1.3. Избор на учебна форма ЗИП и формиране на група
Убедена съм, че ЗИП дава най-големи възможности за избор на съдържание и форма на работа. Затова реших изследването да се проведе в ЗИП. Формирането на групата трябваше да отговаря на изискванията на нормативните документи.

1.4. Изработване на учебна програма за ЗИП с акценти върху развитието на туризма в Ловешка област (вж. прилож. 1).

1.5. Осигуряване на ресурси за изследването
За успешното осъществяване на изследването е важно ресурсното осигуряване. За събиране, обработка и съхранение на необходимата информация се използва интернет-залата на училището, затова беше изготвен график за достъп на екипите до нея. На учениците беше предоставен списък с интернет-адреси.

2. Организиране на изследването е вторият аспект на неговата подготовка. То обхваща пет операции:
2.1. Обявяване и мотивиране на темата („Развитие на туризма в Ловешка област“ )
Обявяването и мотивирането на темата се извършва от учителя в първия учебен час в общокласно занятие, като се извършват няколко дейности. Припомнят се целите и задачите на обучението в ЗИП. Насочва се вниманието на учениците към предстоящата за учебната година дейност, а именно – организиране на проектно-базирано обучение. За да се убедят , че е нужна дейност и в извънкласни условия се провежда разговор за значението на туризма и за неговото значение за Ловешка област. По този начин естествено се стига до трите вида мотивиране на предстоящата работа – тематично (какво ще се изучава), съдържателно (какво ще включва проектът) и технологично (как ще се прави проектът и защо чрез използване на ИКТ и чрез работа в екип).

2.2. Формиране на екипите и разпределение на функциите в тях
Това е следващата операция, свързана с организирането на изследването. Екипите се формират според съдържанието на задачите и желанията на учениците. Предвиждат се следните екипи:
Разпределението на функциите в екипите се извършва също самостоятелно от учениците и се определят отговорници (лидери), говорител и технически изпълнители. Обръща се внимание на начина за регистриране на резултатите от екипната работа, за да може да се контролира и оценява. Определя се видът на протокола за регистриране участието на всеки член на екипа.

2.3. Определяне консултации на екипите
Това е необходимо условие, за да може учителят да получава информация за дейността на екипите, за евентуалните затруднения и да оказва регулиращо въздействие. Чрез общокласен коментар се определя време - всеки час по ЗИП. Консултациите могат да се извършват всеки ден, а така също и чрез присъствие на учителя на сбирките на екипите. Обяснява се темата на всеки екип, като се обръща внимание на това, че всеки той има възможност сам да определя съдържанието и броя на слайдовете за презентация. Определя се времето за представяне на всеки екип.

2.4. Установяване на входното ниво на учениците в ЗИП

Целта му е двуяка: от една страна, се цели установяване на подготовката на учениците относно туризма като стопански отрасъл и най-общата им представа за туризма в Ловешка област, а от друга – на формираните модели на поведение за използване на ИКТ , за презентация и за знанията им за екипна работа в проект. Това се установява с помощта на контролна работа и анкета.

Провеждане на изследването
Това е вторият етап от конструирането на модела. В него се открояват три задачи:
1. Работа на екипите по събиране, селектиране, структуриране и представяне на информация
Това е основната и най-важна дейност по изработването на проекта. Тя е и най-продължителна. Всеки от първите три сформирани екипа трябва добре да си изясни същността на предстоящата дейност и да определи броя, съдържанието (тематично и структурно) и дизайна (вида и начина на подреждане на обектите, цвят, надписи и др.) на слайдовете.

2. Частично презентиране и оценка на резултатите от отделните екипи
Тази задача предполага презентация на готовите слайдове при изучаване на отделните теми. Всеки екип представя своя продукт и получава възможност за изява. Говорителите на екипите правят кратко изложение, като характеризират и посочват най-атрактивните особености (от своя обект на изследване) за развитието на туризма в Ловешка област. Провежда се коментар, посочват се проблеми. Накрая екипите предават готовия продукт на отговорника на екип 4 (технически).
Тази задача включва още и оценка на резултатите на отделните екипи, която се извършва по предварително определените критерии.

3. Цялостно сглобяване на проекта (презентация)
В изпълнението на тази задача се открояват два момента: сглобяване на проекта от екип 4 и подготовка на екипа за презентация.

Работата на този екип е много важна и отговорна и представлява завършване на проекта. Дейността му предполага познаване продуктите на останалите екипи. Затова е необходимо Екип 4 да обсъди варианти за логическо свързване на слайдовете в цялостна презентация. Негова задача е: да изработи заглавния и заключителния слайд; да изработи слайд със съдържанието на презентацията, от който чрез връзки е възможен избор на различни слайдове; да изработи връзките на някои слайдове към допълнителна информация; да избере и постави подходящ знак, показващ принадлежност на всеки слайд към проекта; да подбере специални ефекти; да оформи цялостния дизайн (вид и начин на оформление) на презентацията.

За да осъществи презентацията в урок-дискусия, екип 4 трябва да се подготви за нея. Подготовката включва уточняване на целите и съдържанието, открояване на ключовите моменти и подготвяне на кратки проблемни изложения; рарзпределение на времето за тях и определяне на времето (продължителността в минути) на презентацията.

Презентация, обсъждане, контрол и оценка на резултатите от изследването
Това е третият етап от конструирането на модела,състоящ се от следните операции:
1. Презентация
Тя се представя в урок-дискусия, в който се излага крайният резултат от изследването на учениците. Урокът се провежда в компютърната зала, като се използва мултимедиен проектор. Учителят мотивира учебната дейност, като припомня целта на проекта; припомня и поставените в началото на учебната година задачи. Участниците в екип 4 презентират проекта и представят своите изложения. Учителят ръководи дискусията и поставя въпроси към класа.

2. Обсъждане възможности за приложимост на готовия продукт в други учебни или извънучебни ситуации
Задачата предполага генериране на идеи и предложения на учениците за използване на продукта.

3. Контрол
Той обхваща както резултатите от изследването и се осъществява непрекъснато – при работата на екипите и при презентацията им по време на дискусията. След приключване работата по проекта се провежда заключителен контрол, за да се установят резултатите от изследването.

4. Оценка на учителя за проведеното изследване
Тя се осъществява след приключване на всички процедури, включително и проверката на заключителния контрол. Учителят анализира и оценява дейността на групата ЗИП и на екипите поотделно, като подчертава постиженията и слабостите и прави препоръки и предложения за по-нататъшна дейност.

Резултатите от апробирането ще бъдат предмет на следваща статия.

ЛИТЕРАТУРА
  1. Гайтанджиева, Р. и кол. География и икономика, профилирана подготовка, 10 клас, „Д-р Иван Богоров“, С., 2002.
  2. Донева, В. Изработване на учебен проект за оптимално използване на рекреационните ресурси на родния край. Обучението по география, 1/2000.
  3. Николаева, С. Проектно-базираните подходи в образованието: Концептуални рамки и приложни бариери. Педагогика, 5/2004.
  4. Павлов, Д. Образователни информационни технологии,Модул трети. „Даниела Убенова“, Д., 2003.
  5. Пейчева, Р. Ефективност на проектно-базираните стратегии на преподаване, Стратегии на образователната и научната политика, 4/2001.
  6. *** Учебна програма по география и икономика за X клас, профилирана подготовка (второ равнище ). МОН, 2003.