Проф. д-р Петър Лазаров

Проф. П. Лазаров е специалист по методика на обучението по география (МОГ). Участвал е многократно в планирането и реализирането на учебната документация по география за СОУ. Автор на повече от 220 публикации и на учебници по родино-знание (ІV кл.) и география (VІ, VІІ и VІІІ кл.). Член на Научната комисия по обществени науки при ВАК, а от 2003 г. – на СНС по педагогика при ВАК.

В ПЕТИ КЛАС ОТНОВО ГЕОГРАФИЯ

След неколкогодишно отсъствие, от следващата 2006/7 учебна година в 5-ти клас отново се въвежда учебната дисциплина „География и икономика“. За това има решение на МОН още преди четири години и дори бе обявен конкурс за съставяне на учебници, но процедурата бе спряна от бившия министър по неизяснени и досега причини.

Въвеждането на география в 5-ти клас е закономерен акт на разбиране и оценяване на мястото и значението на тази учебна дисциплина в средното училище. То почива на дълголетните традиции на българското образование още от епохата на Възраждането, когато географията е стояла на твърди позиции в обхвата на прогимназиалния курс, изпълнявайки важни функции в образователно, практико-приложно и възпитателно отношение. Познаването на заобикалящия учениците свят, неговите основни проблеми, както и перспективите в развитието му са от съществено значение за началното ориентиране на учащите се в него и основа, върху която те изграждат географските си знания и умения в следващите учебни курсове.

Премахването на географията в 5-ти клас оказа крайно негативно отражение както върху обхвата на географското познание, така и върху неговата цялостна система и структура. Защото елементарното географско познание започва с родния край и родната страна (1-ви – 4-ти клас), продължава вече като научно обоснована система в прогимназията и завършва в горната училищна степен с широкия обзор на природата, населението и стопанството на Земята в глобален и регионален план. Липсата на география в 5-ти клас през последните години прекъсваше тази връзка и правеше подготовката на учениците по тази учебна дисциплина непълноценна.

Възстановяването на „География и икономика“ като самостоятелен учебен предмет в първия клас на прогимназията създава реални възможности за изграждане на научно издържана и логически обоснована система на географски знания и умения в съвременното училище. На този учебен курс се възлагат големи надежди не само по отношение на формирането на начална географско култура у учениците, но и като предпоставка за изграждане на стратегия за учебна дейност в посока на нейната висока ефективност. Самото учебно съдържание предполага и налага това, тъй като дава начални ориентири в постановъчен, теоретико-приложен и терминологичен аспект за работа, доразвиващи се в следващите учебни курсове по „География и икономика“.

По отношение предходните знания и умения по география и икономика курсът в 5-ти клас установява приемственост относно някои географски и икономически понятия, усвоени в курсовете „Човекът и обществото“ и „Човекът и природата“ в 3-ти и 4-ти клас; запознаването с географската карта и началните умения за работа с нея; възможностите за реализиране на междупредметно взаимодействие, както и специфичните за географията подходи и дейности в учебния процес.

По отношение на следващите учебни курсове по география и икономика курсът в 5-ти клас играе ролята на начално, изходно равнище на географско познание и опит, над които се надграждат съответните знания, интелектуални и практически умения в регионален и особено в планетарен обхват, съответно конкретизирани и в рамките на родната страна. Следователно проектираното системно географско образование в средното училище има за основа курса по „География и икономика“ в 5-ти клас, чрез който се поставя началото на комплексното географско и икономическо познание, развиват се географски и картографски умения и се утвърждават рационални учебни дейности за усвояване, разбиране, характеристика и оценяване на обектите, явленията и процесите в географската среда.

Ето защо може да се приеме, че курсът по „География и икономика“ 5-ти клас:

Така се слага началото на формиране на географската култура у учениците и се разкрива познавателната и социална значимост, както и практическата стойност на географското познание.

Характерът на усвояваните умения в курса е разнообразен и варира от визуални и инструментални наблюдения в природната и обществената среда, до комплексни характеристики и оценки на географски територии, тяхното художествено-образно представяне и възприемане, както и използването им като необходима основа за многостранна и активна интелектуална и практическа дейност на учениците.

В учебната програма по „География и икономика“ – 5-ти клас (в Аз-Буки, бр. 33 (623) от 13-19.08. 2003 г.) е фиксирана целта на обучението по тази учебна дисциплина, както и всички останали програмни компоненти. Програмата е неотменна и задължителна основа за разработването на учебната документация: учебник, учебна тетрадка и книга за учителя. Тази документация трябва да отрази и конкретизира замисъла на програмата съобразно възрастта и възможностите на учениците в 5-и клас. Това е кардинален проблем, който следва да се реши по най-добър и правилен начин, за да се осигури възприемането и усвояването на учебното съдържание от петокласниците.

Програмното съдържание изкушава за наднормена доза информация, в много случаи трудно усвоима и дори трудно разбираема от 11-годишните ученици. Отклоненията по посока на максимализиране на знанията и уменията, уклонът към разширяване на терминологията и поднасянето на съдържанието по сложен, наукообразен и трудно разбираем от учащите, се начин може да доведе до неизпълнение на целта и задачите на курса по „География и икономика в 5-ти клас, а оттам и до неговата неустойчивост. Такъв пример има в недалечното минало, когато именно поради несъобразяване на учебника с възможностите на учениците от съответната възраст курсът „Обща география“ – 5-ти клас просъществува в училищната практика само една учебна година, след което бе отменен и заместен с курс по регионална география, впоследствие заличен.

Всеизвестна е непригодността на учебници по редица учебни дисциплини, породена от наличието в тях на обемни уроци, многобройни и трудни задачи, сложен терминологичен апарат. Многократно е изтъквано, че това не влияе на учениците привлекателно и стимулиращо, не създава интерес към ученето.

В случая с „География и икономика“ – 5-ти клас такава възможност е заложена в многостранността на учебното съдържание, включващо глобални въпроси за развитието на географската наука, работа с географската карта, природния лик на планетата Земя, земните сфери и процесите в тях, населението и демографските проблеми в света, както и тези на световното стопанство и неговите отрасли. Наличната обемна информация по тях трябва да бъде редуцирана до съответното оптимално равнище чрез адекватна учебна документация.

Географията трябва да възвърне и утвърди своето място и значение в комплексния образователен потенциал на средното училище. Това го налагат не само актуалните потребности на нашето съвремие, но и нейната действена, приносна роля при формиране културния облик на съвременната личност, съпричастна с живота на цивилизована Европа и на света.



Geography again in fifth grade

Prof. Peter Lazarov

Summary

Since the 2006/7 school year Geography has been restored as separate school subject in 5th grade. This will contribute greatly to raise students’ geographical culture. Elaboration of adequate educational prescriptive documentation in Geography and Economics for this grade is of highest priority. It should duly comply with the students’ abilities at this age and stage of education.