Гергана Иванчова Иванова
учител по география
ПГХВТ „Проф. Д-р Георги Павлов“, София
e-mail: daskal_gery2@abv.bg
Г. Иванова е завършила специалност география в СУ „Св. Кл. Охридски“ (1996). От 1998 г. работи като учител в ПГХВТ „Проф. Д-р Г. Павлов“, София. От 2004 г. участва в проекта “Иновативна дидактика за уеб-базирано учене” (Innovative Didactic for Web-Based Learning – IDWBL), свързан с използване на Интернет в обучението. През 2005/2006 г. е координатор в един от центровете (ПГХВТ) по проекта, където работи съвместно с колеги от други професионални гимназии.

ИЗПОЛЗВАНЕ НА УЕБ-БАЗИРАНО ЗАДАНИЕ В УРОЦИ ЗА НОВИ ЗНАНИЯ

„Държавно устройство и административно – териториално деление на България“ – 10. клас

През 2004 г. имах възможност да се включа в проекта IDWBL - Innovative Didactic for Web- Based Learning. Това е международен проект, свързан с възможностите на Интернет-мрежата и нейното пряко приложение в обучението по география. Координационният център е в Холандия. Участват още Полша, Литва, Словакия. Целта е да се създаде база с разработени уроци по различни теми, които да са приложими в средното училище.

През учебната 2005-2006 г. училището, в което работя – ПГХВТ „Проф. д-р Г. Павлов“, беше един от трите центъра в София, където се проведе тренинговата програма на ДИУУ «Образователни информационно-комуникационни технологии за развитие на географска култура», свързана с проекта IDWBL. Заедно с колеги, които преподават география и икономика в професионални гимназии при няколко тренинга обсъждахме формата за проектиране на уеб- задания, коментирахме разработени варианти и разработвахме нови. В резултат от тренинга разработих шест уеб-задания, които след необходимите корекции бяха въведени в базата с адрес: http://wad.fmi.uni-sofia.bg/wad/bg/.

Когато посетите този сайт, сигурно ще ви направи впечатление, че уроците са представени в рамка. Тя е еднаква за всяка тема, но това не означава еднаквост на задачите и крайния продукт. Всеки учител има право на творчество според личния опит, възможностите на учениците, с които работи, и материалната база, с която разполага.

В настоящата статия е представен опитът ми от използването на две от разработените от мен уеб-задания – Държавно и административно-териториално деление на България в 10. клас и Природни рискове в 9. клас.
* * *

Темата за Държавно устройство и административно-териториално деление на България е основна в раздела Население и селища на България. Учениците трябва да решат 3 задачи: да проучат информацията от предложените им сайтове; да систематизират нужната им информация; да представят по подходящ начин крайния продукт. Крайният резултат е Модел на държавното устройство и административно-териториалното деление на страната, представен чрез Power point.

Урокът се провежда в кабинета по география с ученици от 6 паралелки от 10. клас. Изборът на тема е съгласуван с учебната програма по информационни технологии, тъй като изпълнението на задачите изисква умения за работа с Интернет и ИТ на средно ниво. Целите на урока са пряко свързани с ДОИ: „знае държавното устройство и органите на държавната власт; обяснява функциите на държавните органи; оценява предимствата на демокрацията като форма на управление; познава АТУ на страната“. Използването на Интернет при работата по тази тема е не само полезно, но и необходимо. По този начин се провокират и активират уменията на учениците и се постигат по-високи резултати при усвояване на знанията. Поставянето на критерии за оценяване прави учениците активни участници в процеса на обучението, което повишава нивото на мотивация.

Заглавие: Държавно устройство и административно - териториално деление на България
Абстракт Заданието е предназначено за работа в часовете по география и икономика в 10 клас - задължителна подготовка. Изпълнението му стимулира приложение на наученото за селища в България, за четене на карта, схема. Предполага усвоени ИКТ умения за: проучване на информация в Интернет, Уеб –препращане. Има известна свобода в изпълнението на стъпките от заданието; предвижда се работа в екипи. Темата за държавното устройство и административно-териториалното деление на България е част от ежедневната информация в медиите и за нейното разбиране е необходима съответна географска подготовка. Най-подходяща възраст на учениците – 17 години.
Увод Държавното устройство е свързано с политическата система на обществото. България е парламентарна република. Тази форма на управление е определена от Конституцията на страната от 1946 г.
С какво се характеризира тази форма на управление? Какво е характерно за органите на държавната власт? Какво е административното- териториално деление на страната и каква е неговата роля? Това са въпросите, на които всеки от нас трябва да знае отговора. Нека го открием сами.
Задача Проучете предложените ви сайтове. Отговорете на поставените въпроси:
1. Кои са органите на държавната власт и с какво се определят функциите им?
2. Какво е държавното и административно-териториалното деление на страната?
3. Каква роля има административно-териториалното деление на страната ни?
Цели Вие ще проучвате информация от Интернет, за да:
1) подредите информация за органите на държавната власт и функциите им;
2) съставите картосхема на административно-териториалното деление на страната;
3) знаете държавното устройство и органите на държавната власти и да обясните техните функции;
4) оценявате предимствата на демокрацията като форма на управление и нейната роля за международното сътрудничество;
5) познавате административно-териториалното деление на страната;
Процес Работете в екип. Изпълнете задачите:
1. Проучете сайта и намерете подходящата информация за да отговорите на поставените въпроси.
2. Представете отговорите си по подходящ начин: схема на държавните органи на властта; power point презентация на държавните органи в зависимост от компетентностите им (обща и специална); картосхема на административно – териториалното деление на страната ни.
3. Отговорете на въпроса: Каква е ролята на административно – териториалното деление на страната?
4. Коментирайте и оценете ролята на демократичното управление на страната за международното сътрудничество.
Време 30 минути – за задачи 1 и 2
10 минути – за задачи 3 и 4
Източници http://www.government.bg
http://www.parliament.bg/2page=history&ing=bg&hit=2
Помощ Не може да се прецени дали и в кой момент.
Продукт Картосхема Административно-териториалното деление на страната. Графичен модел на държавното устройство и държавната власт. Оценка на демократичното управление и ролята на административно-териториалното деление на страната в учебната тетрадка.
Оценка Всеки екип ще бъде оценен от учителя и от другите екипи по следните критерии:
 Изчерпателност на информацията
 Точност на графиките и картосхемите
 Оригиналност на представянето
Допълнения Не са необходими.

Бланка за описание на проведено занятие по проект IDWBL
(по време на занятията ученици/учители* изпълняват задания, разработени по проекта)



* Например, в рамките на следдипломно обучение.
** Ако по заданието е работено в продължение на повече от едно занятие, се изреждат съответните дати и се вписва общата продължителност (в часове) на занятията.
*** Ако занятието е проведено с учители, се описва по кой предмет и в коя степен преподават.



Природни рискове – 9 клас

Резултатите, които получих, изненадаха дори самата мен. Учениците се справиха с лекота с поставените им задачи. Презентациите бяха оригинални и дори оценени от учителя по информатика като техническо изпълнение (времето на провеждането на урока съвпада с изучаване на Power point по ИТ). Имаше затруднения при изработването на картосхема на Административно-териториалното деление на България, но тук на помощ дойде отново Интернет-мрежата. Всичко това заедно с резултатите от проведения тематичен контрол доказаха още веднъж полезността и необходимостта от използването на Интернет в съвременното образование.

Темата Природни рискове в 9. клас е преди урока за дейност в първи раздел Природна структура и ресурси на Земята. В него изучените вече естествени процеси, изригване на вулкани, земетресения, наводнения, цунами и др. се разглеждат под друг ъгъл – влиянието им върху човека. Това позволява използването на Интернет-мрежата при разработването на темата. Учениците работят в 7 екипа. Всеки екип изпълнява 4 задачи, свързани с характеристика на природно бедствие, представено в учебника по география. Те проучват предложените им сайтове; изваждат необходимата информация; визуализират териториалното им проявление; представят информацията по подходящ начин. В края на часа се отговаря на въпросите Защо наричаме тези естествени процеси природен риск? и Какво е природен риск?

Часът се провежда в кабинета по география. Нашият урок се проведе с 5 паралелки от 9. клас. Предмет на работата е използване на Интернет в обучението по география. Целта на урока е да се използва ИТК при изучаване на природните рискове, за да се: разграничат видовете природни бедствия и причините за тях; изработи картосхема на териториалното им проявление; познават правилата на поведение при проява на природните бедствия; коментира възможностите за прогнозиране и борба с природните бедствия; дефинира понятието природен риск. Поставянето на критерии за оценяване в самия работен лист позволява високо ниво на мотивация.

Заглавие: Природни рискове
Абстракт Заданието е предназначено за работа в часовете по география и икономика в 9. клас - задължителна или профилирана подготовка. Изпълнението му стимулира приложение на наученото за процесите и явленията във всички геосфери в нова ситуация – при оценяване на някои от явленията като природен риск. Предполага усвоени ИКТ умения за: проучване на информация в Интернет, Уеб-препращане. Има известна свобода в изпълнението на стъпките от заданието; предвижда се работа в екипи Темата за природни рискове е особено актуална и мотивираща. Най-подходяща възраст – 16 години
Увод 26 декември 2004 г. хората по цял свят празнуват Коледа. Морските курорти, включително и тези в Индийския океан, са пълни с туристи. И тогава се разнася злокобната вест - край Индонезия ужасяващо по силата земетресение и предизвиканите от него цунами са причинили катастрофа, съизмерима с библейски катаклизъм.
Защо тези два естествени за развитието на Земята природни процеси са толкова опасни за хората? Кои са другите процеси, които ужасяват човека? Могат ли да се прогнозират тези процеси? Защо ги наричаме природен риск?
Задача Проучете предложените ви сайтове, за да потърсите отговор на поставените въпроси. Сформирайте седем екипа. Всеки екип избира по един от предложените процеси или явления:
вулканизъм, земетресение, цунами, торнадо, тропически циклон, наводнение, свлачища и лавини.
Характеризирайте го по следния алгоритъм (виждате го и в таблицата във вашия учебник):
1. Същност и причини
2. Териториално проявление
3. Поведение по време на бедствието
4. Прогнозиране
Цели Вие ще проучвате информация от Интернет и като резултат ще:
 Разграничавате видовете природни бедствия и причините за тях
 Изработвате картосхема на териториалното проявление на природните стихийни явления
 Познавате правилата на поведение при проява на природните бедствия
 Коментирате възможностите за прогнозиране и борба със стихийните природни бедствия
 Дефинирате понятието природен риск
Процес Последователно се изпълняват задачите:
1. Всеки екип избира природно бедствие за което ще работи
2. Проучва сайтовете и изважда информацията, която е нужна за екипа
3. Представя се работата на екипа пред класа. Информацията е на хартиен носител, Power point или e-mail с прикачен файл, изпратен на учителя и другите екипи. Останалите екипи задават въпроси и допълват.
4. Дава се отговор на въпросите Защо наричаме тези естествени процеси природен риск? и Какво е природен риск?
Време 20 минути - за задачи 1 и 2
25 минути – за задача 3
15 минути – за задача 4
Източници
http://www.geography.iit.bg
Разрушителната сила на атмосферата
Когато земната твърд се раздвижи
http://www.spc.noaa.gov/faq
http://www.krugosvet.ru
http://meted.ucar.edu/hurrican/strike/text/htc_ttoc.htm
http://news.nationalgeographic.com
Помощ -
Продукт Продуктът е избран от екипа и може да бъде:
- Постер
- Прикачен файл към e-mail
- Презентация
Условие: продуктът трябва да съдържа картосхема или картограма на териториалното проявление
Оценка Всеки екип ще бъде оценен по следните критерии:
 Правилно структуриране на изложението по алгоритъма
 Актуалност на представените данни
 Вярност на картосхемите и картодиаграмите
 Оригиналност на представянето
Допълнения -

Характеристики на заданието



* * *

Получените резултати бяха различни, но интересни. Затруднения имаше при представянето на информацията. Не всички представиха готовия продукт на електронен носител. Представените постери обаче в някои случаи бяха по-атрактивни от електронните предложения. Това е допустимо, защото в 9. клас учениците започват изучаване на ИТК, а темата „Природни рискове“ се изучава в първи раздел. Въпреки това използването на Интернет при разработването по темата е полезно. По този начин правим ученика сътрудник в процеса на образованието, което повишава мотивацията му и повишава крайния резултат.



Using web-based tasks in geography lessons: „The Bulgaria’s state system and the administrative – territorial division“(10th grade), and „Natural hazards“(9th grade)

Gergana Ivanova
A teacher in Geography, PGHVT, Sofia

Summary
During the period 2005-2006 the school of the author was one of the three centres in Sofia where the DIUU Training programme „Educational Information-Communication Technologies for Geography Culture Development” was carried out. The Training Programme was a stage of the project IDWBL – Innovative Didactic for Web- Based Learning. As a result of successful participation at different stages of the project, Gergana Ivanova is author of six web-based tasks in the WAD http://wad.fmi.uni-sofia.bg/wad/bg/.
The author presents personal experience in using the framework-set for web-based education: framework for web-based lesson design; framework for the web-task characteristics; framework for describing the web-based lesson for two geography lessons with ICT.


Бланка за описание на проведено занятие по проект IDWBL
(по време на занятията ученици/учители* изпълняват задания, разработени по проекта)