Мария Енчева
учител по география
24 СОУ „П. К. Яворов“, София
e-mail: men4eva@abv.bg
М. Енчева е завършила специалност география в СУ „Св. Кл. Охридски“ през 1978 г. От 2005 г. е носител на IV ПКС. През 2004 г. е включена в проекта „Иновативна дидактика за уеб-базирано учене“ ( IDWBL). Автор е на уеб-задания, публикувани в база-та-данни по проекта. През 2006/2007 учебна година участва в специали-зация „Съвременният образова-телен процес по география“ и подготвя серия от уроци, интегрирани с уеб-базирана технология и с технология на мултимедия от курса География на България.


ИЗПОЛЗВАНЕ НА УЕБ-БАЗИРАНО ЗАДАНИЕ В УРОК– ДИСКУСИЯ: „ЕДИНСТВО В МНОГООБРАЗИЕТО, МНОГООБРАЗИЕ В ЕДИНСТВОТО И НА БАЛКАНИТЕ!“
(9. КЛАС – ЗАДЪЛЖИТЕЛНА ПОДГОТОВКА И 11. КЛАС – ПРОФИЛИРАНА ПОДГОТОВКА)

Заглавие Единство в многообразието, многообразие в единството и на БАЛКАНИТЕ!
Абстракт Темата ,,Балкански страни“ се изучава в раздел „Географски региони в света и страни – типични представителки“ в ЗП География и икономика 9. клас и ПП География и икономика 11.клас – в раздел „Регионите на света и техните свръхголеми градове и агломерации“. Учениците имат знания за Европа, Балканския п-в и България от ЗП География – 7. клас. Изучаването на това ,,триединство“ на по-високо научно ниво с използване на Интернет-информация ще разшири знанията и уменията на учениците по География и икономика. Използвайки знанията си по История и цивилизация, ще се търсят корените на т.н. процес ,,балканизация“, а знанията им по ИТ ще способстват за изработване и представяне на информацията по най-атрактивен начин
Увод Балканите са възел от конфликти, граница на Християнството и Исляма. Кръстопътното географско положение на региона е причина за езиковото и религиозно разнообразие на балканските народи. В хода на историческото им развитие това преходно положение има и негативни последици: Кипърският проблем, Косовският проблем, Югославският проблем и др. Войната в бивша Югославия показа, че насилието не е разумен път за мирно съвместно съществуване и евроинтеграцията е единствената алтернатива на балканските страни. Решаването на проблемите чрез мирен диалог, икономическо сътрудничество, научен и културен обмен са единственият път за тяхното развитие.
Цели 1. Да се разширят и задълбочат знанията на учениците за ,,съседите “ на България
2. Да се очертаят усилията на балканските страни за приобщаването им към ЕС – една от стъпките е създаването на ЧИС
3. Да се използва информация от Интернет – да се избере (направи селекция) и да се подготви за представяне.
4. Да се формира модел на поведение за представяне и аргументиране на мнение чрез създаване на Power Point презентация, Уеб-страница, участие в дискусия.
Задача 1. Използвайте Интернет-информация за всяка от десетте балкански страни с акцент за шест особености: географско положение, природни и исторически забележителности, демографски проблеми, стопански облик, съвместни инфраструктурни обекти с възможности за инвестиции и туристически бизнес.
2. Организирайте проучването на информацията в четири екипа и изпълнете задачите чрез съответни роли:
• Екип от туроператори: Представете в Power Point-презентация историческите и природни забележителности за всяка една от страните. Направете туристически маршрути със съответните рекламни материали.
• Проучете новите съвместни инфраструктурни обекти между балканските страни. В ролята си на инвеститори предложете: „Къде бихте насочили своята дейност и защо?“
• Балканските страни имат нерешени екологични проблеми. Проучете най-големите замърсители в ролята си на еколози и предложете решение.
• Организирайте форум с присъствието на представители на социолози и експерти от ООН и ЕС. На форума поставете основен дискусионен въпрос: ,,Демографските проблеми на балканските страни – мозайка от народи с наслоени противоречия от миналото и сега“.
Процес 1. Екип 1.
– Използвайте Storyboard, за да определите съдържанието на Power Point презентацията за историческите и природни забележителности за всяка една от страните в табличен вид: номер на слайд, съдържание-аргументи, карти,снимки, таблици, графики,въпроси към класа с анкетни карти, името на изследователя.
– Направете туристически маршрути.

2. Екип 2.
Търсете най-интересните и вероятни аргументи в подкрепа на вашата роля и задача за местоустановяване на съвместни инфраструктурни проекти. Представете решенията и аргументацията на екипа. Как разбирате сентенцията ,,Който търгува, той не воюва!“

3. Екип 3.
Определете аргументи в подкрепа на тезата: „Балканските страни имат голями възможности за взаимна допълняемост на тяхната икономика културен и научен обмен“ и аргументи в подкрепа на антитезата: „Национализмът на балканските страни е пречката за тяхното сътрудничество и създава прегради в тяхното развитие“.

4. Екип 4.
Напишете статия за проведения форум в училищният вестник, за да информирате останалите ученици в училище.Изработете два или три уеб-сайта във файл с уебстраница в Интернет.
Време • Търсене и избор на информация – два часа
• Обработване на информацията – един час
• Представяне на информацията в съответните продукти (в компютърна зала) – два часа
Източници Интернет: уеб-сайтове, книги справочници, учебници по география и икономика за 9 и 10 клас, история и др.
http://ime-bg.org/pdf_docs/competitivness.doc
http://www.mi.government.bg/integration/eu/docs.html?id=98335
Помощ Учителят по ИТ, уеб-дизайнер, съученици, учителят по История и цивилизация.
Продукти – Power Point-презентация за историческите и природни забележителности;
– туристически маршрути;
– статия;
– уеб-страница в Интернет
Оценка Анкетна карта за оценяване на презентацията с въпроси:
1. Какво ново, какво интересно научихте за бита и културата на балканските страни, за природните им и исторически забележителности?
2. Какво е уникалното в тяхната повратна история?
3. Кои са пътищата за разрешаване на конфликтите между тях?
4. С какво ви е полезна тази информация?

Рубрика за оценяване и самооценяване с критерии в анкетните карти:
– брой на новите неща, които се научават за балканските страни и техните взаимоотношения;
– пълнота и логика в структурата на Power Point-презентацията;
– компетентност при водене на дискусия (ролята на лидера, арбитрите и дискутиращите), толерантност и атрактивност в представянето на тезата и антитезата.
Допълнения Инвариантен модел на Power Point

Бланка за описание на проведено занятие по проект IDWBL
(по време на занятията ученици/учители* изпълняват задания, разработени по проекта)



* например, в рамките на следдипломно обучение
** ако по заданието е работено в продължение на повече от едно занятие, се изреждат съответните дати и се вписва общата продължителност (в часове) на занятията
***ако занятието е проведено с учители, се описва по кой предмет и в коя степен преподават


Дайте Вашия обобщен коментар и преценка за проведеното занятие и приложимостта на IDWBL методологията. Ако имате препоръки относно методологията, споделете ги.

Допълнителни въпроси:

1. Защо темата е привлекателна за вас и за учениците?

2. Какви са реакциите на учениците:
– какво е сложно – Проверката на информацията с помощта на чеклиста ......
– какво е лесно – Откриването на информация ...........
– какво е интересно – дискусията .............
– какво е скучно – Обработката на информацията ...............

3. Къде се работи с компютър:
– в кабенета по ИКТ

4. Кой е новият елемент в това задание, който го отличава от традиционното обучение?
– Търсене на Интернет –информация, по-голям обем , други гледни точки, дълбочина и трайност на знанията на учениците, чрез по-актуална и атрактивна информация и в ролята им на ,,изследователи” ..............................

5. Какво ви затрудни:
– при подготовката на заданието – подходящи уеб-сайтове ................
– при провеждането на заданието – помощ от преподаватели по ИТ ...............

6 . http://www-it.fmi.uni-sofia.bg/idwbl2/bg/



Using web-based tasks in a discussion lesson: “ Harmony in Diversity, Diversity in Harmony – at the Balkans as well!“ – 9. grade – compulsory training or 11. grade – profile training

Maria Encheva
A teacher in Geography
24 Secondary School, Sofia

Summary

Studying the theme Geography of the Balkans became tradition during the last years in the context of geography of Europe and Geography of Bulgaria. It starts at the 7th Grade and there are possibilities to be continued at the 9th and at the 11th Grade using the actual information from Internet through the new educational ICTechnology. The teachers experience may be accepted as an innovation in the Geography Education at Secondary School and a rational application of the results of the participation in the IDWBL project