Гл. ас. д-р Даниела Ангелова – Ганчева
СУ „Св. Кл. Охридски“ – ДИУУ
1619 София , бул. „Цар Борис III“ 224
d_gancheva@mail.orbitel.bg
Д. Ангелова-Ганчева е преподавател по дидактика на географията. Съавтор на програми (5–8. кл) и учебници по география за 5.–10. клас. Има сертификати от тренингови програми за интегриране на ИКТ в обучението на Microsoft и IITE UNESCO. Участник е в проекти за адаптиране на пакет от материали за проектно-базирано обучение с ИКТ за целите на българското образование (Microsoft и ISTE) и за иновативна дидактика за уеб-базирано учене (IDWBL) по програма „МИНЕРВА“ с обучение на учители по география за конструиране и използване на уеб-базирани задания.


ПРОЕКТНО-БАЗИРАНО ОБУЧЕНИЕ ПО ГЕОГРАФИЯ, ИНТЕГРИРАНО С ИНФОРМАЦИОННО-КОМУНИКАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ

Образователен екип на Microsoft и Международното общество за технологии в образованието (ISTE) създава методология за интегриране на ИКТ в образованието (това е третият етап в използването на ИКТ) и осигурява един вариант на пакет от ресурси за осъществяване на тази методология с името „Проектно-базирано обучение, интегрирано с информационно-комуникационни технологии“.1 Целта на този тип обучение е „интегриране на ИКТ в обучението по съответния предмет (включително в учебните програми) чрез образователни проекти“.

Кои са някои от особеностите на този тип обучение?
• ИКТ може да трансформира процеса на учене, като:
– променя достъпа до информация,
– създава условия за предефиниране на собствения опит:
= чрез управление на информацията
= при сътрудничество и комуникация
• ИКТ може да подобри качеството на:
– обучението – чрез обединяване на множество подходи към ученето и чрез осигуряване достъп до актуално учебно съдържание и опит при работа с интернет и мултимедия;
– оценяването, защото, от една страна, се осигурява интегриране на оценяването в учебното съдържание и образователния процес чрез фокусиране върху крайния рузултат и възможностите за текущи оценки, а друга – включва т.нар. автентични оценки, които носят информация за това как се приемат предизвикателствата, по какъв начин се работи, каква е ангажираността на ученика и степента на интерактивност при изпълнение на дейността; и от трета страна – това се осъществява в условията на бърз анализ и обратна връзка.

Проектно-базираното обучение (ПБО) е образователна ИКТ, не е добавка, а основен компонент на обучението. То е модел на образователни дейности, които са интердисциплинарни, ориентирани към ученика, допълнени с въпроси и практики от действителността и са дългосрочни.

Ключови идеи в него са: активно учене и изследване на проблеми от действителността, интегрален подход, приложение на компетенциите на учениците в областта на ИКТ при разработване на конкретни проекти, създаване на реални продукти от учениците в съответствие с включените в ДОИ за УС умения и компетенции, активна комуникация между учениците и със специалисти и институции извън училище; вземане на решения; поемане на отговорност, диференциран подход и специална подкрепа за учениците с различни възможности и нужди.

Като ползи от ПБО може да се посочат поне четири:
• Учениците са в центъра на образователния процес и:
- сами ръководят обучението си,
= самостоятелно решават проблеми.
• Ученето е:
- задълбочено,
- по-пълно.
• Създават се възможности за:
- трансфериране на усвоената информация в друг контекст,
- сътрудничество.
• Учениците се учат не какво да мислят, а как да мислят.

Като предизвикателства на ПБО може да се посочат поне три:
– изисква доста време;
– риск за покриване на учебната програма;
– затруднения при самостоятелно извършване на множество дейности.

Какви са силните страни от интегрирането на ИКТ чрез проектно-базирано обучение във всеки от десетте компонента на технологичния модел на ПБО?

1. Темата е актуална и значима, предизвикваща интереса на ученика, мотивираща дейността му за защитаване на позиция по противоречива теза.

2. В ситуацията са представени различни (противоположни по своята същност) гледни точки относно причините за възникване на реален проблем, при което ученикът има възможност да приеме позицията на избрана от него роля и да извърши съответни дейности за аргументирана защита: да проучва информация, да се подготвя и да участва в дискусия.

3. Целите проследяват отделните стъпки от изпълнението на проекта и естествено интегрират конкретното съдържание (чрез стандарти от различни предмети - география, биология, български език) с адекватна за усвояването му дейност (чрез стандарти от учебния предмет информационни технологии).

4. Предизвикателството за учениците осигурява:
– ситуацията – описана кратко и мотивиращо;
– различните гледни точки са представени като сценарии за работа по проекта;
– технологично е конкретизирано осъществяването на сценариите чрез:
= работа в екип,
= указания за различни начини на търсене и представяне на информация,
– актуална и надеждна информация.

5. Умения, които учениците трябва да притежават

6. Препоръчителни уеб-сайтове

7. Допълнителни материали и източници

8. Технологични изисквания за класната стая

9. Етапи на класната работа

• Tехнологично е конкретизирано осъществяването на проекта:
• в програма от ....(15) задачи
- изпълнява се с участие на учители по: инфоматика и ИТ, физика, биология. Ръководител е учителят по ... (география)

10. Материали за инструкторите (учителите) • Ресурси за осъществяване на стъпки от проекта
– Работен лист за групов (екипен) анализ
– Ръководство за провеждане на проучвания от позицията на една от четирите роли.
= Съдържа: описание на длъжността, подходящи сайтове за информация, указание и модел за представяне на проучената информация
• Рубрики (модели за оценяване). Конкретизират:
– признаци, по които ще се оценява използването на Excel и PowerPoint;
– описание на различни нива на изпълнение по вс категория и съответ оценка;
• Работна таблица Storyboard за представяне на крайния резултат – визуалния облик на презентацията.

При ПБО учениците работят: за решаване на даден казус, в екипи, за определен период от време, по отделните етапи от проекта с опори от електронен носител, задават въпроси, издирват връзки, откриват решения, презентират общо решение. Основни предпоставки за успех са: споделената визия; достъпът до информация; квалифицираните преподаватели; предварителната подготовка на учителя; техническата помощ; наличието на стандарти за учебното съдържание; преподаването, ориентирано към ученика; оценяването и политиката на подкрепа.

Как е приложена методологията на проектно-базираното обучение, интегрирано с информационно-комуникационни технологии за обучението по по география в средното училище в България?

Българският вариант е предназначен за ученици в гимназиалния етап предвид уменията и компетенциите, които учениците придобиват в рамките на предмета Информатика и информационни технологии (ИТ).

Разработени са три проекта за обучението по география в съответствие с програмите за 9., 10. клас – I и II равнище в ЗП, ЗИП или ПП. Трите проекта са обединени от темата Енергийната ситуация в началото на XXI век. В тях въпросите за енергийните ресурси, енергийната политика и енергийната ефективност са представена чрез симулиране на реални ситуации на различни равнища – глобално, регионално и национално. Така се създават възможности шестнадесет–осемнадесетгодишните ученици да проучват актуални факти от различни гледни точки и да аргументират собствено мнение по проблемите.

Първият проект – „Енергийната ситуация в началото на ХХI век“ – предлага проучване на най-използваните енергоносители на постиндустриалното общество – изчерпаемите енергийни ресурси – нефт, природен газ и уран. В проекта е симулирана ситуация „Анализ и коментар на електронната търговия с енергийни ресурси“. Учениците ще извършват дейности от позицията на четири роли и ще представят в Power Point Presentation, уеб-сайт и статия или фотосесия мнения за ефективния енергиен ресурс в началото на ХХI век.

При изпълнението на втория проект – „Енергийни пазари на Европейския съюз“ – учениците имат възможност да проучват въпроси за надеждността на европейската енергийна система и за създаването на регионалния електроенергиен пазар на Балканите в условията на потенциален дефицит на електропроизводство в Европа. Чрез коментар на информацията от две събития – международна конференция „Енергийни отношения между ЕС и Русия в глобален контекст“ и 23-ти световен газов конгрес – се формират две позиции за решаване на проблема: Как да са осигури енергията за устойчиво развитие на световната и на регионалната икономика? – от една страна позицията на световния лидер в добива, транспортирането, преработването на природен газ, и от друга страна – на Енергийната общност на ЕС.

С третия проект „България в регионалните енергийни пазари“ се симулира ситуация на кръгла маса на тема „Енергетиката на България – накъде?“. Учениците могат да изберат и да изпълнят една от ролите в четири екипа, за да обобщат информация за „Енергийния профил на България“, да определят ролята на страната ни при създаването на регионалния електроенергиен пазар и да представят тази информация в различни продукти – презентации, статия, фотосесия, уеб-страница.

Power Point Presentation Power Point Presentation



Project-based education integrated with information – communication technologies (ICT)

Daniela Angelova – Gancheva
Sofia University „St. Kliment Ohridski“
Dep. of Information and In-Service Teacher Training

Summary

In the article is presented the experience of a specialist in Didactic of Geography in applying the methodology for integrating ICT in education, created from Microsoft and the ISTE for the Geography education at the Secondary School in Bulgaria. Some main characteristics of this type of education are briefly submitted for consideration – aims, key ideas, advantages, challenges and strong sides of the technology model’s components, main preconditions for success.
Three projects for geography education are designed in accordance with the 9 and 10 grade programmes – first and second level. They are integrated in the theme „The energy situation at the beginning of XXI century“: Project 1. The energy situation at the beginning of XXI century. Project 2. The European Union energy markets. Project 3. Bulgaria in the regional energy markets.
In them the questions for the energy resources, the energy policy and the energy efficiency are presented through real situations simulations on different levels – global, regional and national. So possibilities for the 16 – 18 years old students to research actual facts from different points of view and to argument own opinion on the pointed out problems are created.


1 Microsoft & ISTE (Международно общество за технологии в образованието). 2006. Интегриране на уменията за работа с информационни и компютърни технологии в обучението.