А П Е Л


Повдигнатите от проф. П. Лазаров въпроси от методиката на обучението по география, както и редица други, като: несъстоялият се нормативно планиран анализ на ефективността на действащите държавни образователни стандарти (ДОИ) за учебното съдържание по география; необходимостта от преосмисляне и актуализация на географското съдържание и съставяне на единна концепция за географското образование; продължаващата диференциация на географията в учебното съдържание и необоснованият дисбаланс, силно изразен в ущърб на физическата география (при положение, че редица знания от геологията и науките за Земята, както и от астрономията по традиция, се получават в часовете по география); недооценяването на мястото и водещата роля на географията в междупредметните връзки; застоят в разширяването на извънкласното обучение по география, включително с нови съвременни форми; оптимизацията при използването на ИКТ в обучението по география и най-вече – внедряването на ГИС с вече експериментално доказаната тяхна ефективност в часовете по география, и много други изискват национална дискусия върху съвременните проблеми в обучението по география с участието на всички географски институции. За такава дискусия списание „География ‘21” апелира вече от няколко години, а през 2008-2009 г. публикува и поредица от насочващи дискусионни материали. Нейното спешно и неотложно провеждане е наложително и поради очакваните промени в МОН след поредните парламентарни избори в България. Предстоят обсъждания и сериозни ревизии в действащите нормативни документи за средното образование. Сега е моментът географите да заемат позиции.

Мерките за оптимизация и модернизация на обучението по география са неотложни, а българските традиции в това отношение – богати. Дори и в условията на разформирано БГД – цели 80 години основен стожер в устояването на престижа и мястото на училищната география, има, надяваме се, достатъчно професионално отговорни български географи, които да реализират тази идея. Разчитаме на тях и на тяхната инициативност, зад която да застане цялата географска общност.

Пак ли ще пропуснем момента и ще принесем географията в жертва на лични амбиции, материални интереси и междуособици? Пак ли ще намерим оправдания и ще оставим важните решения в ръцете на недостатъчно компетентни чиновници и кариеристи? Отговорите зависят само от нас. Време е да защитим професионализма в географията професионално!